«

»

gru 22

Nieduży element podwozia o dużym znaczeniu

Maszyny i urządzenia przeznaczone do prac rolniczych, a także w dużej mierze do prac budowlanych mogą posiadać różne zawieszenia i napędy. Tradycyjnie pojazdy tego typu posiadają cztery koła z grubym i mocno terenowym bieżnikiem na oponach. Druga część maszyn zarówno dla rolnictwa jak i robót ziemnych posiada zawieszenie gąsienicowe, co zupełnie poszerza zakres prac jakie może pojazd wykonać. Ale jak dokładnie działa taka gąsienica?

gąsienica JCB

Podwozie gąsienicowe JCB

Zasada działania gąsienicy

Gąsienice są nieco bardziej skomplikowanym układem niż tradycyjny układ kołowy. Wyposażone są bowiem w znacznie większa liczbę elementów, które muszą ze sobą współgrać. Oczywiście gąsienice do maszyn budowlanych będą się nieco różniły od tych stosowanych w rolnictwie, jednak zasada ich działania jest identyczna. Przede wszystkim aby pojazd jeździł gąsienica musi zostać wprawiona w ruch. Powinna się obracać. Dzieje się to za sprawą koła napędowego, które przekazuje moc z silnika właśnie na gąsienicę, a dokładniej jej łańcuch. Poruszająca się gąsienica to nie wszystko, musi zostać odpowiednio ułożona i napięta. napięcie typowej gąsienicy gwarantują koła napinające, które umiejscowione są najczęściej z przodu i tyłu całego obwodu gąsienicy. Napięcie łańcucha umożliwi gąsienicy bezproblemowe działanie. Ponieważ łańcuch musi zachować odpowiedni kształt, musi trzymać się w ryzach potrzebuje dodatkowego podparcia. Podparcie to zapewniają rolki jezdne dolne, oraz rolki górne podtrzymujące. Rolki jezdne dolne znajdują się tuż nad łańcuchem gąsienicy, który styka się z podłożem. Dzięki nim jest równo dociskany do ziemi i nie umożliwia mu się doginać czy spadać. Rolki podtrzymujące położone są w górnej części gąsienicy, a łańcuch który znajduje się pomiędzy kołami napinającymi i napędowymi może się na nich swobodnie układać nie powodując zapadnięcia się. Pojawiają się także w stalowych gąsienicach płytki jezdne, które montowane są do łańcucha gąsienicy i stanowią powierzchnię styku z ziemią. Wyposażone są w specjalne krawędzie, które wbijając się w podłoże zwiększają przyczepność całego pojazdu. W gąsienicach gumowych nie ma płytek jednych, a ich konstrukcja jest prostsza. Gąsienice gumowe nie nadają się jednak do wszystkich zastosowań, szczególnie tych szczególnie ciężkich.

elementy podwozia gąsienicowgo

Na zdjęciu numerem 4 oznaczono rolki jezdne dolne. Z uwagi na małą rozpiętość pomiędzy kołami napędowymi nie zastosowano rolek górnych podtrzymujących.